۱۳۸۸ مرداد ۲۵, یکشنبه

آغاز دادگاه نمایشی امروز؛ متهم اول: اقرارها اظهارات من نيست


ایسنا: محاكمه‌ي اولين متهم در سومين جلسه‌ي رسيدگي به اتهامات بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات برگزار شد. در ابتداي اين جلسه و پس از قرائت كيفرخواست عمومي متهمان از سوي سپهر معاون دادستان عمومي و انقلاب تهران، اولين متهم به نام «محسن. ج» مورد محاكمه قرار گرفت

.معاون دادستان عمومي و انقلاب تهران، در قرائت كيفرخواست انفرادي اين متهم براي وي عناوين اتهامي اقدام عليه امنيت كشور از طريق اجتماع و تباني به قصد برهم زدن امنيت عمومي، فعاليت تبليغي عليه نظام از شركت در تجمعات غيرقانوني و شعاردهي عليه مسوولان نظام اسلامي، ايجاد شبهه‌ي جعل و تقلب در نتيجه‌ي انتخابات و سلب اعتماد عمومي نسبت به حاكميت و مراجع رسمي كشور، اخلال در نظم عمومي از طريق بلوا و آشوب و حركات غيرمتعارف و ايجاد وحشت در جامعه، مشاركت در تخريب و احراق اموال دولتي، عمومي و خصوصي، نگهداري تجهيزات دريافت تصاوير ماهواره‌اي و تمرد نسبت به ماموران حين انجام وظيفه از طريق حمله و پرتاب سنگ به سوي آنان را برشمرد.سپهر در خصوص دلايل موجود در پرونده براي احراز اتهامات، گفت: اين دلايل عبارتند از گزارش اداره‌ي اطلاعات استان قم، اقارير صريح متهم، درج عكس وي در صفحه‌ي اول روزنامه‌ي كيهان در مورخ 26 خرداد ماه در صحنه‌ي تخريب و احراق موتور سيكلت و ساير دلايل و امارات موجود
.معاون دادستان عمومي و انقلاب تهران، با استناد به مواد 500، 607، 610، 618، 677، 687 و 689 قانون مجازات اسلامي و ماده‌ي 9 قانون منع استفاده از تجهيزات ماهواره‌اي و همچنين با لحاظ مواد 42، 46 و 47 قانون مجازات اسلامي به لحاظ اهميت موضوع و ميزان خسارت به اموال عمومي كشور و سلب اعتماد عمومي درخواست محاكمه و اشد مجازات متهم را كرد
پس از قرائت كيفرخواست از سوي معاون دادستان عمومي و انقلاب تهران، متهم در جايگاه حضور يافت و در دفاع از خود تصريح كرد: عكس درج شده در روزنامه‌ي كيهان به بعد از ظهر روز شنبه 23 خرداد بازمي‌گردد و من در چهار مرحله بازجويي نيز اين مطلب را گفتم كه محل كار من در مركز اغتشاشات بود و براي رسيدن به محل كار خود بين ماموران و مردم گير افتادم
.وي افزود: آنچه كه گفته شده حين احراق موتور سيكلت عكس من گرفته شده است درست نيست زيرا آنچه آتش گرفته بود سطل زباله بود.اين متهم اضافه كرد: من پرتاب دو سنگ به سمت ماموران را قبول دارم كه البته آن هم از فاصله‌ي زياد بود و به آنها نرسيد. هيچگونه تخريب اموال عمومي را قبول ندارم و فقط در دو تظاهرات آرام مورخ 25 و 27 خرداد حضور يافتم.
محسن خاطرنشان كرد: من پس از نمازجمعه‌اي كه به خامنه ای برگزار شد ديگر در هيچ تجمعي شركت نكردم و اينكه گفته مي‌شود روز 31 در ميدان بهارستان بازداشت شده‌ام درست نيست زيرا هيچ نقشي در تجمع ميدان بهارستان نداشتم.
قاضي صلواتي رييس شعبه‌ي 15 دادگاه انقلاب اسلامي در خصوص كندن نرده‌هاي بزرگراه يادگار امام (ره) از سوي متهم سوال كرد كه وي، اظهار كرد: من اصلا در بزرگراه يادگار امام (ره) نبوده‌ام و آنچه كه مي‌گوييد خودم اقرار كرده‌ام اظهارات من نيست. اگر ماهواره تصويري از من داشته و آن را نشان داده بايد در پرونده موجود باشد.ياورزاده وكيل مدافع «محسن. ج» در دفاع از موكل خود، اظهار كرد: در كيفرخواست صادره از سوي دادستان، حداقل دو پيشينه‌ي كيفري مربوط به مواد مخدر براي موكل ذكر شده در حالي كه موكل من فاقد پيشينه‌ي كيفري است.
وي با اشاره به عناوين اتهامي خود، اظهار كرد: تنها اتهامي كه موكل آن را قبول دارد حضور در راهپيمايي و پرتاب دو سنگ به سمت ماموران بوده است. پارك لاله محل كار موكل است كه در زمان حوادث پس از انتخابات كانون درگيري‌ها بود و او ناگزير بوده كه براي رسيدن به محل كار خود در جوش و خروش كاذب جمعي گرفتار شود.
وي با بيان اينكه موكلش به نفع هيچ‌يك از گروه‌هاي مخالف نظام فعاليت نكرده است، خاطر نشان كرد: كيفرخواست اوليه به گونه‌اي قرائت شد كه گويي موكل من مسجد را آتش زده و اقدام به تخريب اموال عمومي كرده است در حالي كه عمل ارتكابي از سوي موكل يعني پرتاب سنگ تنها مي‌تواند مصداق ماده‌ي 607 قانون مجازات اسلامي باشد كه در اين حالت دادگاه مخير است موكل را حتي به جزاي نقدي محكوم كند.
وي گفت: با توجه به طول مدت بازداشت موكل تقاضاي ارفاق قانوني و اسلامي را از محضر دادگاه دارم.
در ابتداي اين جلسه و پس از قرائت كيفرخواست عمومي از سوي معاون دادستان عمومي و انقلاب تهران، فيلمي از اقدامات برخي از متهمان تحت عنوان «افسوس» به نمايش درآمد كه حاوي تصاويري از حمله به پايگاه بسيج 117 قدس تهران، حمله به بانك ملت در بزرگراه جناح، خسارت‌هاي وارده به اموال مردم، حمله به مسجد لولاگر، تخريب اموال عمومي شهر تهران و تصاوير تلفن همراه افراد بازداشت‌شده بود.در اين جلسه از دادگاه سراج مسوول بسيج دانشجويي كشور نيز پس از گذشت ساعتي از شروع دادگاه در جلسه حضور يافت.